Влез |  Регистрация

 [ 159 мнения ] 

Пон Май 14, 2012 6:53 pm

Offline
Администратор
Аватар
Регистриран на: Съб Мар 03, 2012 4:02 pm
Мнения: 1027

Всички хора, които се интересуват поне малко от бонсай, вероятно са чули или прочели някъде, че субстрата за бонсай трябва да е структурен, демек, да не се сплъстява, с цел да достига кислород до корените, и водата при поливане да изтича бързо през дупките на саксията. За начинаещите вероятно е доста необичайно, че не се ползва градинска пръст примерно, а бонсаите живеят чудесно в някакви си "камъчета". Това, по мои лични наблюдения, е основния проблем, че запалени цветари много трудно се справят с бонсай. И оттам най-вече им се появяват проблемите с бонсай. Както и заради поливането, но за това после...
В книгите, издадени на български език, които повечето бонсай ентусиасти са си купили, обикновенно се дават рецепти за приготвяне на субстрати за засаждане, или казано по нашенски - почви. За тяхно голямо разочарование, в тези почви бонсай се гледа ужасно трудно и обикновено отглеждането завършва с фатален край. Каква е причината за това?
Обърнете внимание на това, какво представлява бонсай! Бонсай е хармонията между дървото и саксията. Един бонсай изглежда добре в малка саксия. Колкото по-малка и пропорционална на бонсая е саксията, толкова по-красив е той. Бонсай с хубава корона, засаден в голяма саксия си е просто кич и недоразумение с идеята за бонсай. А в малка саксия бонсаят изисква специална грижа. Преполиването, както и пресъхването могат да повредят сериозно бонсаят, а и много често водят до смъртта на растението. Тук на помощ идват съвременните субстрати! Какво представляват те? В общи линии това са едри частици от глини и минерали, голяма част от които са третирани на много висока температура, естествени или изкустено създадени. Общото им качество е способноста за задържат много вода, което осигурява постоянна влажност на корените. Такива субстрати са Акадама, Кириу, Канума, Лава, Пемза (пумис), Зеолит, Керамзит и много други. Какви са предимствата на тези субстрати пред останалите?
Нека първо да си представим един бонсай в малка саксия, засаден в градинска пръст. Такъв бонсай е изложен на сериозен риск от две неща - преполиване и недополиване. Градинската пръст при намокряне почти веднага се превръща в кал, което създава предпоставка за запушване на дупките на бонсай саксията. Ако се замислим, в една малка саксия, бонсаят има много по-малко корени, отколкото би имало съответното растение в природата. За такива корени трябва да полагаме специални грижи. Едно постоянно "разкалване" на субстрата спира притока на кислород до корените и дървото не расте здраво. Бонсаите, засадени в "кал" обикновено са хилави, с малко разклонения и нездрав вид.
Друга алтернатива на градинстата пръст е торфа и торфените смески. В градинските центрове използват такива за да засаждат растенията, обаче забележете - в големи саксии или контейнери. Торфа има способноста да се омокря добре, да задържа влага, а излишната вода да я пропуска да изтича свободно. В малка саксия обаче торфа лесно прегрява в жегите, което е неблагоприятно за корените. И основния му недостатък е в начина, по който растат корените в него. Торфа прави хубави, дълги и тънки корени с малко разклонения. А кореновите разклонения за бонсаистите за много важни! Защото ако една коренова система е добре разклонена, добре ще е разклонена и короната. Нещата са огледални. Каквото е под повърхноста, това е и над нея!
Как работят съвременните субстрати?
Пак ще се върна за малко на разклоненията. Понеже всеки един гранулиран субстрат създава много празни пространства между гранулите, достигайки до такова пространство корена се провокира да се разклонява. Повечето разклонения, освен че се отразяват благоприятно на короната, хранят растението по-добре. В Япония от много години засаждат бонсаите в Акадама. В Европа идеята за съвременните субстрати се заражда много по-скоро, преди 10-15 години най-много. За това, написаното в книгите, издадени преди това, в повечето случаи пречи, отколкото помага. Особено що се отнася до субстратите. А книгите, издадени на български, са писани доста по-рано. Аз лично ви препоръчвам да забравите написаното в книгите, особено в частта за субстратите.

Обърнете внимание обаче на следното - съвременните субстрати изискват известна промяна на навиците, свързани с поливане и торене. Ако сте гледали нещо в градинска пръст и го пресадите в гранулати, и същевременно го поливате както сте свикнали, се обричате на неуспех! Този тип субстрат изисква повече поливане, от колкото сте свикнали за да поеме изцяло водата, която е нужна на растението. И при това няма никаква опасност от преполиване! Имате една грижа по-малко! Поливате обилно без да ви притеснява, че ще удавите дървото. Всичко излишно изтича през дупката на саксията. Същото се отнася и за торенето! Вместо да внимавате да не преторите растението, можете да торите с по-силна концентрация. Субстрата поема торните йони и ги отдава постепенно на растението. Опастноста от преторяване се свежда до минимум. Още една грижа по-малко! В даден момент ще започнете да се чудите как не сте открили по-рано гранулираните субстрати!

Нека поговорим малко за всеки гранулиран субстрат, който може да се намери у нас, или да се поръча от чужбина.

Миналата година имах възможност да се сдобия с известно количество лава и пемза, фракция от 2 до 5мм. Доста трудно, но се сдобих. Цената беше около 70ст за литър. Сега вероятно ще е повече. И пемзата и лавата са едни от основните гранулати, ползвани в света. Обикновено се ползват като смес в равни пропорции, заедно с акадама. Акадама обикновенно се поръчва от чужбина, като идва дотук на цена около 70 лева за 15 литра. Имайте предвид, че от всички гранулирани субстрати, скъпата японска акадама притежава най-богатия комплекс от минерали и вещества, полезни за бонсаят. В Япония като субстрат се ползва основно Акадама, или Акадама смесена с малко лава или пемза. За иглолистните се добавя и Кириу, като субстрат с по-кисела реакция, защото иглолистните се развиват добре в по-кисел субстрат. За азалии и родондендрони се ползва Канума. Още по-кисел субстрат.
Зеолитът се произвежда в Кърджали, и с повече упорство и питане може да се снабдите с него. Пробвах миналата година две растения само в зеолит. Резултата е противоречив. Едното се развиваше чудесно, другото се мъчеше цяла година. И двете растения бяха от един и същи вид - carpinus orientalis.
Имайте предвид, че за всичките тези субстрати ще ви трябва фракция с размер на зърното около 2-5 мм. Това е най-оптималната едрина, подходяща за всички растения. Не купувайте фракция под 2мм. защото повечето от нея е прах и се спича лесно. Дори в оптималната фракция пак има известно количество прах. Преди да я ползвам я слагам в чувал от зебло и измивам обилно докато през чувала започне да тече бистра вода.
Евтиния керамзит е прекрасна алтернатива, обаче има няколко сериозни недостатъка. От една страна, задържа доста по-малко вода от останалите субстрати, както ще видите в табличката по-долу, от друга страна има малко по-високо Ph от нормалното за да се развива растението добре. Проблема с киселинноста на керамзита се решава като се добавя малко количество кисел торф. Доста колеги използват този метод за приготвяне на субстрата. Включително и аз, когато се случи да нямам лава, пемза и акадама. Това го правя обаче само в краен вариант или при извадено ямадори.
По принцип, ако имам всичките видове в наличност, си приготвям следната смес :

Лава - 2 части
Пемза - 2 части
Зеолит - 1 част
Керамзит - 1 част
Акадама - 1 част.

Пропорците са приблизителни.В момента имам само три дървета, в субстрата на които присъства торф, и то в големи количества. Това са върбите, които изискват много вода за да растат добре.

Миналата година си направих един експеримент да проверя кой от тези субстрати колко тежи в обемно съотношение, и респективно колко вода поема. Ще допълня резултатите, като измеря лавата и пемзата.Ето ги и тях в табличката :

Един литър от съответния субстрат тежи :

Зеолит - 922,7 гр
Кириу - 824 гр
Акадама - 755,1 гр
Керамзит - 462,2 гр

Субстратите са предварителни измити, обезпрашени и изсушени. След това намокрих всеки от тях и пак измерих. Напълних кофичките догоре с вода за около 15 минути, след това ги изцедих. Метода на изцеждането беше следния - слагам цедка на отвора на кофата и обръщам обратно. Изчаквам докато се изтече водата и започне само да капе. Когато времето между две капки стане около 3 секунди спирам с изцеждането. Смятам, че горе-долу съм постигнал някаква еднаквост. Ето резултата при мокър субстрат :

Зеолит - 1083,3 гр.
Кириу - 1032,2 гр.
Акадама - 951 гр.
Керамзит - 602 гр.

А ето класирането кой субстрат колко грама вода е поел. Резултата е в грамове вода за литър субстрат :

Кириу - 208,2гр. или 20.82% за литър субстрат
Акадама - 195,9гр. или 19.59%
Зеолит - 160,6гр. или 16.06%
Керамзит - 139,8гр. или 13.98%

Забелязвате вероятно, че евтиния керамзит е поел най-малко вода. Има един начин, това да се промени, но трябва да намерите цаката предварително да си натрошите керамзита, който от вътре е много по-порьозен, отколкото отвън. Много колеги съм виждал че ползват именно натрошен керамзит, вместо цял. Ако някой знае начин да се троши едра фракция керамзит на по-ситна, нека сподели. Ще ни бъде от голяма полза.
Ето как изглеждат тестваните субстрати :

Изображение


Това е от мен относно субстратите...засега :-)
Ще бъде интересно, ако всеки сподели собствените си наблюдения по този въпрос!



Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил 

Сря Май 16, 2012 11:35 am

Offline
Аватар
Регистриран на: Пон Мар 26, 2012 7:07 pm
Мнения: 367
Местоположение: Габрово

Ето и моите разсъждения по темата.
Дълбоко съм убеден че всеки който се занимава с бонсаи трябва лично за себе си да намери добрата формула. Всеки от нас има специфични условия в които отглежда дърветата си и субстрата неминуемо трябва да бъде съобразен с тях. Слънце ,вятър,студ,изложение,през колко време имаме възможност да поливаме,с каква вода и как поливаме,това са все фактори от които зависи субстрата.
Градински почви,листовки,оборски торове,къртичини,всичко това вече трябва да е в миналото. Освен всичките изброени недостатъци мога да прибавя и неконтролируеми химични процеси.
Съвременните субстрати са заменили почвата.Всеки който използва примерно Фейсбук може да се убеди нагледно че навсякъде по света те се използват масово. Но всеки според специфичните си условия е намерил или продължава да търси най добрия субстрат.
Според клетъчната си структура съвременните субстрати са два вида. Със затвореноклетъчна и отвореноклетъчна .Първите на които е представител керамзита затова не могат да поемат и задържат такова количество вода . Вторите обаче го правят. И от тук следва примера: слънчева тераса ,малка саксия,малко ветрец и с вторите печелим няколко часа повече влага. А когато не си в къщи през деня това може да е решаващо.Разбира се добавките от торф и други помагат,но основният субстрат е важен повече.
Сляпото използване на рецепти и методи може да има лоши последици. Всичко трябва да се усмисли и пробва. На мен примерно ми харесва метода на В.Пал,но и той е прдупредил че ако не може да се изпълняват всичките условия по него да не се използва. Повечето от нас нямат бонсай градина,а на балкона малко е трудно с метода.

Моето решение засега с положителните и отрицателните му страни:
Поливам от 3 години само с дъждовна вода.Разбираемо е че не мога да правя всичко във вода на терасата,та затова.
Основен субстрат зеолит+10-20% биохумус от калифорнийски червеи.
Зеолита е минерал с отворено клетъчна структура и задържа влага повече.От там и повече хранителни вещества ще са на разположение на корените по дълго време. Има и ред положителни качества които може да се прочетат в интернет.
Отрицателните са прекаленото му тегло и белия цвят. Биохумусът добавям защото задържа влага и в него има букет от хранителни вещества. Химичните реакции в него вече са протекли в корема на червеите.Не се разлага и май успешно се използва в акваристиката доколкото съм чел. Има и лоши страни,от поливането тръгва към дъното на саксията.С минерални торове торя максимум да кажем два пъти месечно.
Общо взето това е положението при мен,сигурно някой ден ще се промени по някакъв начин.Например лавата ми е интересна ,но засега нямам.



Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил   

Сря Май 16, 2012 3:58 pm

Offline
Аватар
Регистриран на: Пет Мар 23, 2012 8:44 pm
Мнения: 593
Местоположение: Шумен

Това е много полезна информация. За съжаление аз няма как да добавя нещо съществено защото до миналата година работех със субстрати от най-различни почви. С гранулат работя като опит от миналата година на две или три дървета. Нямах нищо друго освен керамзит който смесих с торф и биохумус от калифорниски червей. Резултата ми хареса и затова тази година ги пресадих една част в керамзит смесен с торф и биохумус и по голямата част в керамзит :зеолит:торф с бихумус(2:2:1). Резултата за сега е отличен поливам със разпръсквачка на маркуча. Мисля да започна торенето в края на май . Защото в субстрата ми има достатъчно тор първоначално. Торенето правя на 10-на дни с приготвен от бихумуса течен тор.

_________________
http://bonsaidnevnik.blogspot.com/



Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил   

Чет Май 17, 2012 1:36 pm

Offline
Регистриран на: Чет Май 03, 2012 4:53 pm
Мнения: 67
Местоположение: София

Някъде бях чел съвети при поливане (на азалея конкретно беше) да се слага във водата едиколко си капки оцет или лимонов сок. Чудя се дали този метод за неутрализация има приложение при бонсаите и каква доза киселина би могла да се ползва без да се навреди на растението. От друга страна като се замисля, при взаимодействие на киселина с основа се получава сол, която вероятно също ще пречи...



Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил 

Чет Май 17, 2012 8:26 pm

Offline
Регистриран на: Съб Мар 31, 2012 7:20 pm
Мнения: 259
Местоположение: Свиленград

Аз съм подкиселявал водата за поливане, като съм ползвал субстрат без органика. Слагах 1-2 мл. оцет на литър вода. Слагах уж истински ябълков оцет, че винения ми мирише остро и неприятно, така рН-то според тестовете отиваше към 6. Соленост не е имало с какво да меря и не мога да кажа дали се е покачвало нещо в тая посока.



Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил 

Нед Май 20, 2012 1:57 pm

Offline
Регистриран на: Съб Апр 21, 2012 4:18 pm
Мнения: 65
Местоположение: София

Срам, не срам, трябва да си призная, че имам само две дървета, засадени изцяло в комбинация от субстрати. Затова ми беше много интересно и полезно да прочета написаното в темата. Обещал съм си напролет да пресадя всичко в "камъчета", които съм се заел вече да набавям. В един друг форум бях писал, че имам контактите на завода-производител на зеолит в Кърджали. Чувал от 25 кг струваше около 6-6,50, доставки за страната правят с Еконт. Ако някой се интересува, мога пак да дам инфо.



Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил 

Нед Май 20, 2012 5:27 pm

Offline
Администратор
Аватар
Регистриран на: Съб Мар 03, 2012 4:02 pm
Мнения: 1027

Всички се интересуваме всъщност :-)



Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил 

Нед Май 20, 2012 6:05 pm

Offline
Регистриран на: Съб Апр 21, 2012 4:18 pm
Мнения: 65
Местоположение: София

Телефон за контакти: S&B Industrial Minerals AD Отдел "Продажби" - 0361 60 824, факс - 0361 60809, меил - info@bentonite-bg.com, fax@bentonite-bg.com. Ето го и зеолита, от фракции 0,8-2,5 и 2,5-5 мм:


Прикачени файлове:
IMG_1679.jpg
IMG_1679.jpg [ 178.18 KiB | Прегледано 7681 пъти ]
IMG_1685.jpg
IMG_1685.jpg [ 174.03 KiB | Прегледано 7681 пъти ]
IMG_1686.jpg
IMG_1686.jpg [ 168.55 KiB | Прегледано 7681 пъти ]

Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил 

Нед Май 20, 2012 8:01 pm

Offline
Регистриран на: Сря Май 09, 2012 9:35 pm
Мнения: 70

Написал си статията :D
Много полезна , изобщо тази тема трябва да се развива , всеки , който има информация за субстрати - от къде се закупуват , колко струват , как се държат дърветата в определен субстрат би трябвало да сподели.

Аз ще напиша няколко думи за перлит. Преди две години бях останал без никакъв субстрат и спешно се наложи да пресадя няколко дървета. Единственото което успях да открия в следобедният съботен ден беше Перлит.

Бях много скептичен , но взех един чувал , тъй като е много лек се наложи да смесвам с торф в съотношение 60-70 / 40-30 .
Върши работа , но отгоре като повърхностен слой се налага да се слага друг гранулат, защото вятърът издухва гранулките.
Не го препоръчвам за постоянна употреба , въпреки , че запазва структурата си вече трета година , за разлика от по - ситната Акадама например.
Прекалено лек субстрат.

_________________
http://iyovchev.blogspot.com/
http://ilian-yovchev.blogspot.com/



Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил   

Нед Май 20, 2012 8:04 pm

Offline
Администратор
Аватар
Регистриран на: Съб Мар 03, 2012 4:02 pm
Мнения: 1027

Благодаря, че ме подсети! Акадамата, за външните бонсаи, и с нашите студени зими замръзва и лесно става на кал.



Върнете се в началото Върнете се в началото
  Профил 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
 [ 159 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group • Design: TeskilatForum | Foruz Хостинг